کد خبر: ۶۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان ؛

انباشت مواداولیه قطعه سازان در گمرکات کشور ناشی از عدم تخصیص ارز| افت تولید خودرو محتمل است

نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: قطعه سازان بزرگ کشور به دلیل عدم تخصیص ارز با انباشت مواداولیه در گمرکات مواجه شدند که این مساله منجربه افت تولید قطعات و خودرو شده است.

انباشت مواداولیه قطعه سازان در گمرکات کشور ناشی از عدم تخصیص ارز| افت تولید خودرو محتمل استبه گزارش خودروکار - وضعیت تولید خودرو طی دو ماه اخیر مسیر کاهش تیراژ را دنبال کرده است، وضعیتی که در صورت تداوم می تواند شش ماهه دوم سال را به بحران برای خودروسازان و وزارت صمت تبدیل کند. عده ای کاهش قیمت خودروها در بازار را شاخص بهبود عرضه تلقی می کنند، اما فراموش کردند که این معیار مقطعی به دلیل عرضه قطره چکانی چند خودرو وارداتی به بازار ایجاد شده است. در اینجا باید به شخص نخست سیاستگذار صنعتی یادآور شد که صنایع خودروسازی به علت بحران ارزی ناشی از عدم تخصیص جهت تولید با افت تیراژ و زیان قابل توجه مواجه شدند. برای بررسی این مساله با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت وگو پرداختیم؛

* وزیر صمت جهت بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو باید چه سیاستی را دنبال کند؟

سید محمد اتابک وزیر صمت دولت چهاردهم باید دو تصمیم جدی در وزارتخانه متبوعش را دنبال کند؛ نخست اینکه شخص نخست سیاستگذار صنعتی باید مدیریت واحدهای تولیدی را واگذار کند. خصوصی سازی خودروسازان می تواند چالش های دولت در مساله خود را کاهش دهد، در این شرایط دولت باید برنامه ریز و نظاره گر به جای تصدی گر باشد. دوم اینکه قیمت گذاری دستوری برای صنایع خودروسازی باید در دولت چهاردهم حذف شود. انجام این دو مولفه مهم در جاده مخصوص می تواند منجربه کاهش احضار وزیر صمت به مجلس شورای اسلامی شود. زیرا تاریخ ثابت کرده است که وزرای صمت دولت های پیشین به دلیل وضعیت صنعت و بازار خودرو بارها به خانه ملت احضار و کارت قرمز دریافت کردند.

یکی از مزایایی مهم تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، کاهش مشکلات این صنعت و به تبع آن بازار خودرو است

* بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که شورای سیاستگذاری صنعت خودرو باید در دولت چهاردهم احیا شود، نظر شما در این خصوص چیست؟

یکی از مزایایی مهم تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت خودرو، کاهش مشکلات این صنعت و به تبع آن بازار خودرو است. زیرا تصمیماتی که دولت برای بازار خودرو اتخاذ می کند، در این شورا با حضور تمام بازیگران به نقد و بررسی گذاشته می شود.

انباشت مواداولیه قطعه سازان در گمرکات کشور ناشی از عدم تخصیص ارز| افت تولید خودرو محتمل است

* انجمن های مختلف صنایع خودروسازی از وزیر صمت درخواست جلسه داشتند، آیا انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور نیز چنین درخواستی از وزیر صمت دارند؟

بله، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور جهت ارائه گزارش از مشکلات صنعت خودرو و چالش های قطعه سازان از وزیر صمت درخواست جلسه داشته؛ اما تاکنون زمان جلسه اعلام نشده است.

در حال حاضر وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین اسف بار است، زیرا خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری توان پرداخت مطالبات به قطعه سازان را ندارند

* برخی از کارشناسان معتقد هستند که در شش ماهه دوم سال جاری نقدینگی صنایع خودروسازی رشد خواهد یافت، نظر شما در این خصوص چیست؟

در حال حاضر وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین اسف بار است، زیرا خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری توان پرداخت مطالبات به قطعه سازان را ندارند. بنابراین چالش نقدینگی به زنجیره تامین بیشتر فشار مالی را تحمیل کرده است.

عدم تامین مواداولیه سبب کاهش تیراژ تولید واحدهای قطعه سازی و به تبع آن خودروسازان شده است

* به عنوان پرسش پایانی، در حال حاضر وضعیت ارزی زنجیره تامین چگونه است و آیا شاهد رشد تیراژ خودرو خواهیم بود؟

خیر، زیرا بیشتر واحدهای قطعه ساز بزرگ در کشور به دلیل عدم تخصیص ارز با انباشت مواداولیه و ناتوانی در ترخیص آن از گمرکات کشور مواجه شدند. بنابراین عدم تامین مواداولیه سبب کاهش تیراژ تولید واحدهای قطعه سازی و به تبع آن خودروسازان شده است.

برچسب ها: قطعه سازان
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار